TIME Fibre PERNIAGAAN FAQ
TIME Fibre Unlimited Home Broadband adalah perkhidmatan akses internet berkelajuan tinggi yang dibawa kepada anda oleh TIME dotCom Berhad (dirujuk sebagai “TIME”) yang direka khas untuk pelanggan perniagaan.. Perkhidmatan ini menawarkan kestabilan internet dan berkelajuan tinggi dan menggunakan kabel fiber optik. Dengan jalur lebar yang berkelajuan tinggi, ia sangat sesuai untuk menyokong kebanyakan aplikasi jalur lebar seperti menghantar data, menghantar e-mel, melayari web, streaming video dan persidangan, e-dagang dan aplikasi berasaskan Internet.
TIME Fibre Internet & perdagangan; Basic berjalan pada 100% rangkaian fiber optik tulen sehingga ke premis pelanggan dan juga mampu memberi anda dengan Internet yang berkelajuan tinggi sehingga 50Mbps.
Anda tidak perlu satu talian telefon untuk disambungkan ke perkhidmatan itu. Walau bagaimanapun, sambungan fiber optik ke rumah anda diperlukan dengan perkhidmatan ini. TIME menyediakan perkhidmatan pemasangan yang lengkap ke rumah anda untuk memudahan anda.
Ya. Anda akan terikat dengan tempoh kontrak selama 24 bulan selepas langganan kecuali dinyatakan sebaliknya.
Ya, ini adalah bayaran perkhidmatan untuk pakej TIME Fibre Internet ™ Basic:
- Yuran pemasangan sebanyak RM249 akan dikecualikan untuk pakej 24 bulan (untuk semua pakej TIME Fibre Internet ™).
- * Sifar kos kemasukan: deposit peralatan sebanyak RM300 dan bayaran pendahuluan sebulan dikecualikan.
Ya, anda boleh melanggan berdasarkan caj tambahan.
Ya, anda boleh melanggan berdasarkan caj.
TIME hendaklah memberi perkhidmatan kabel asas dan pemasangan dinding soket ke satu lokasi di dalam premis pelanggan yang berada dalam lingkungan 10 meter. Apa-apa kerja pemasangan kabel tambahan perlu ditanggung oleh pelanggan secara terus dengan kontraktor.
Tidak. Tidak perlu membeli peralatan tambahan untuk bersambung dengan TIME Fibre Perniagaan. TIME akan membekalkan peralatan yang diperlukan.
Anda dapat menemui tempoh jaminan untuk peralatan premis pelanggan seperti berikut:
Peralatan | Tempoh Jaminan |
Optical Network Unit (ONU) | Jaminan sepanjang hayat |
Basic Router | 1 tahun jaminan/penggantian 1 kali |
* Jaminan ini akan terbatal sebaik sahaja penggantian itu dilakukan. Setelah tamat tempoh jaminan, pelanggan bertanggungjawab untuk menggantikan atau membaiki peralatan yang rosak dengan bayaran sendiri.
Anda boleh menemui caj seperti di bawah:
Butiran | Harga(RM) |
Ad-hoc konfigurasi peralatan pelanggan (router, modem) Sokongan On-site dan penyelesaian masalah | RM80/jam |
Semua TIME Fibre Internet ™ Basic peralatan akan disediakan oleh TIME dan dilindungi oleh jaminan yang terhad oleh TIME sepanjang tempoh tempoh kontrak. Walau bagaimanapun, kehilangan peralatan atau kerosakan yang disebabkan oleh kecuaian atau penyalahgunaan pelanggan tidak akan dilindungi. TIME akan menyediakan peralatan gantian yang akan dikenakan bayaran kepada pelanggan. Sila hubungi Pusat Khidmat Pelanggan 24 jam di talian 1800 18 1818 untuk maklumat lanjut.
Anda boleh mendaftar perkhidmatan ini melalui halaman permohonan di sini.
Pelanggan perniagaan dikehendaki menyediakan:
- Salinan Borang 24 atau Borang 49 (Syarikat), Borang 13 (jika berkenaan) atau
- Salinan Borang D & A (Pemilikan Tunggal) atau
- Borang D & B (Perkongsian) atau
- Borang 79 atau Borang 80 atau Borang 80a atau Borang 83 atau Borang 83a (syarikat asing) atau
- Untuk NGO / Persatuan / Koperasi; perakuan amalan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa yang berkenaan
Konfigurasi dan pengaktifan akan dilakukan dengan persetujuan dan keperluan standard yang ditetapkan oleh TIME yang akan dilakukan oleh pemasang atau juruteknik. Jika pelanggan meminta untuk mengkonfigurasi router mereka sendiri atau peralatan mereka sendiri yang tidak konfigurasi oleh standard TIME, akan dikenakan bayaran sebanyak RM100 perlu dibayar terus kepada pemasang. Sila ambil perhatian bahawa TIME tidak akan bertanggungjawab atau mengekalkan sebarang konfigurasi tambahan atau sebarang peralatan yang diminta atau disediakan oleh pelanggan yang tidak mengikut standard TIME.
Ya, anda dibenarkan menaik taraf pakej anda sebulan selepas langganan perkhidmatan tetapi menaik taraf perkhidmatan hanya akan efektif pada kitaran bil yang seterusnya. Tiada bayaran tambahan akan dikenakan untuk naik taraf. Walau bagaimanapun, jika anda ingin menurunkan taraf kepada pakej yang lebih rendah dalam tempoh kontrak, akan dikenakan penalti 1 bulan bayaran oleh TIME Fibre Internet Basic dan tempoh kontrak baru akan bermula.
Ya. Walau bagaimanapun, jika anda menamatkan langganan dalam tempoh kontrak minimum (24 bulan), anda akan dikenakan bayaran bagi yuran kontrak yang berbaki.
Tiada deposit pendahuluan yang diperlukan untuk syarikat tempatan. Deposit pendahuluan sebanyak RM1000 akan dikenakan kepada syarikat asing.
Pelanggan akan dikenakan bayaran secara bulanan dan bil-bil ini akan dikeluarkan oleh TIME dotNet Berhad yang akan dihantar melalui e-mel. Sekiranya pelanggan meminta untuk mencetak bil, caj perkhidmatan sebanyak RM5 sebulan hendaklah dimasukkan ke dalam bayaran langganan.
TIME akan mengambil sekurang-kurangnya 7 hari bekerja untuk memasang peralatan (tertakluk kepada ketersediaan pelanggan dan akses bangunan), melaksanakan kerja-kerja pemasangan kabel fiber optic dan mengaktifkan perkhidmatan ini.
Pelanggan mesti memaklumkan TIME dengan memberi notis bertulis 30 hari dalam bulan yang sama sekiranya mereka ingin menamatkan perkhidmatan mereka. Walau bagaimanapun, harus ingat bahawa syarat-syarat penamatan akan dikenakan jika penamatan dibuat dalam tempoh kontrak.
TIME Fibre Business Internet™ Plus terdapat 10,000 minit panggilan suara percuma dan TIME Fibre Business Internet™ Basic terdapat 5,000 minit panggilan suara percuma.